Ruud van den Tillaar is sinds 2017 algemeen directeur van Kredietbank Limburg en per 1 september aanstaande start hij als nieuwe directeur van de NVVK. Via zijn netwerk kwam Ruud in contact met IMMENS. Vanuit zijn ruime ervaring in het sociaal domein en daarmee ook met de sociale werkvoorziening in Brabant en Limburg, was de keuze om partner te worden van IMMENS met Kredietbank Limburg snel gemaakt. We stelden Ruud 7 immense vragen…
1. Wat zou volgens jou de ideale wereld zijn?
Bij het streven naar volledige inclusiviteit, blijkt dat nog veel mensen in Nederland niet kunnen deelnemen. Bijvoorbeeld mensen met een minimuminkomen die mogelijk zelfs onder het bestaansniveau leven vanwege schulden. Deze verborgen armoede is schrijnend omdat zij niet kunnen deelnemen aan alledaagse activiteiten, zoals bijvoorbeeld verjaardagsfeestjes voor hun kinderen vanwege financiële beperkingen. Dit vormt een probleem dat om maatwerk vraagt en vereist dat de overheid anders kijkt naar wat deze mensen nodig hebben om wél volwaardig te kunnen participeren. Dit betekent dat bestaande systemen doorbroken moeten worden.
2. Staan mensen open voor hulp die in deze situatie zitten? Want er zit ook veel schaamte, schuldgevoel en zelfveroordeling.
Veel mensen vinden het moeilijk om open te staan voor hulp bij schulden. De overheid is de grootste schuldeiser in Nederland en mensen vragen gemiddeld pas na vier tot vijf jaar om hulp. Dit komt omdat ze eerst belaagd worden door verschillende overheidsinstanties voordat ze bij dezelfde instanties om hulp moeten aankloppen. Dit creëert, naast de schaamte die ze hebben, een mentale barrière voor veel mensen. Bij de Kredietbank proberen we mensen te stimuleren om al in een vroeg stadium hulp te zoeken. Hierdoor kunnen we snel en met medewerking van schuldeisers schulden reduceren, soms zelfs van gemiddeld 40.000 euro tot slechts 1800 euro. Ze hebben dan nog maar één schuldeiser, Kredietbank Limburg, en in achttien maanden kunnen schulden worden afbetaald. Dit geeft mensen weer perspectief op een normaal bestaan en heeft een enorme impact op deze mensen, hun gezinnen en hun werk.
3. Sinds wanneer is Kredietbank-Limburg partner van IMMENS?
Vanwege mijn ervaring bij sociale diensten heb ik veel samengewerkt met sociale werkvoorzieningen. Ongeveer vier jaar geleden kwam ik via dit netwerk in contact met IMMENS. Wat ik destijds miste, was een connectie tussen schuldhulpverlening en werkgevers. Mijn focus lag altijd op het helpen van mensen met een bijstandsuitkering om aan het werk te komen en te blijven, vooral omdat dit cruciaal is voor mensen met schuldenproblematiek. De continue stress leidt bij deze mensen vaak tot gezondheidsproblemen, gebrek aan motivatie, conflicten op de werkvloer en een groter risico op fraude. We zijn gaan onderzoeken of we diensten konden ontwikkelen om werknemers snel te helpen, ook gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Momenteel zijn we hier al mee bezig bij een aantal bedrijven in Limburg en het is geweldig om te zien dat het echt werkt.
4. In welke mate draagt IMMENS bij aan bewustwording van de impact van schulden op medewerkers richting werkgevers?
IMMENS is een netwerkorganisatie van mensen en werkgevers die serieus willen nadenken over maatschappelijk verantwoord ondernemen. IMMENS ziet welke uitwerking schulden kunnen hebben op mensen. En op werknemers in het bijzonder. IMMENS heeft als insteek te bekijken waar zij werkgevers (meer) bewust kunnen maken dat het moeten dragen van schulden een probleem kan zijn, maar dat er ook oplossingen zijn. En dat is heel waardevol.
5. Als je kijkt naar een van de drie elementen van de missie van IMMENS: Planet, Profit, People. Wat zou dan een belangrijke shift kunnen zijn om dat systeemdenken en dat labels plakken te kunnen doorbreken?
Volgens mij is het vrij simpel. Denk zelf niet vanuit die systemen, maar neem iemand serieus, gewoon zoals die persoon is. Dat is echt de basis. Niet direct gaan handelen volgens de gebaande paden, maar eerst kijken wat iemand nodig heeft. En vervolgens nagaan hoe we iemand verder kunnen helpen. En niet hoe we de die persoon via bestaande wetgeving nog verder naar beneden kunnen duwen.
6. Werken er binnen Kredietbank Limburg mensen waarbij eerder sprake was van een afstand tot de arbeidsmarkt?
We hebben mensen die schulden hebben gehad en klant zijn geweest, in dienst genomen. We hebben deze mensen professioneel opgeleid. Zij zijn ervaringsdeskundige en begrijpen wat het hebben van schulden met je doet. Zij draaien volwaardig mee en dat is echt hartstikke mooi.
7. Welke tip zou je kunnen geven aan elke organisatie die het element ‘People’ meer wil integreren?
Laat als werkgever zien hoe sociaal je bent en ook dat je oog en aandacht hebt voor medewerkers met een bepaalde bagage. Ook de vaste medewerkers zullen het enorm waarderen dat je deze mensen een serieuze kans geeft. Dat laat je sociale hart zien.