Wij spraken met Pascal Starren, eigenaar van Plus Starren in Maastricht, over ondernemen in tijden van corona.
Hoe gaat het met jullie?
Goed! Ik ben wel ziek geweest en had corona-achtige klachten. Het herstel heeft even geduurd maar ik ben weer helemaal opgeknapt. Mijn familie en het supermarktpersoneel is gelukkig gezond.
Wat betekent deze crisis voor je bedrijf/onderneming/instelling?
Die eerste vier weken van de crisis waren, ondanks meer omzet, geen pretje. Sluiten was uiteraard geen optie maar we waren nog niet voldoende voorbereid op het nemen van veiligheidsmaatregelen. Daarom voelde het personeel zich in het begin niet veilig. Er was bijvoorbeeld nog geen plexiglas. Nu die veiligheidsmaatregelen er wél zijn heeft het personeel haar draai gevonden. Klanten zijn inmiddels redelijk aan de nieuwe situatie gewend en houden rekening met elkaar en het personeel. Natuurlijk hopen we dat niemand ziek wordt. Deze situatie is acceptabel en houden we nog wel een tijdje vol.
Naast meer omzet, maken we ook meer kosten. Denk aan extra bewaking en kassamedewerkers. We zetten extra personeel in voor het ontsmetten van winkelwagens.
Waar maak je je zorgen over?
Ik maak me geen zorgen over de supermarktbranche. Als ondernemer ben ik blij dat de omzet doorloopt en er geen gedwongen ontslagen vallen. Ik heb te doen met andere ondernemers. Gaan ze het redden? Hoe gaan we om met vakantieaanvragen straks? Wat betekent dit voor de economie?
Daarnaast maak ik me zorgen om de positie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wat als de werkeloosheid toeneemt? Ik ben bang dat juist die doelgroep dan langs de kant komen te staan. Bij Plus Starren werken ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij behouden allen hun baan.
Hoe kunnen Immens-partners (elkaar) helpen?
Praat met elkaar en deel ideeën. Hoe kunnen we het anders doen? Wat kunnen we verbeteren? Probeer samen te komen met mensen uit verschillende branches en na te gaan hoe we elkaar kunnen versterken.
Hoe houd je contact met collega’s/werknemers?
Ik zie mijn personeel dagelijks en vraag hoe het met ze gaat. Er is oog voor het psychisch welbevinden van personeel. We hebben een preventiemedewerker in dienst voor medewerkers die behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek. Medewerkers hoeven momenteel niet over te werken. Er is extra personeel vanuit de horecasector aangenomen. Ik gun mensen wat meer rust en minder fysieke werkdruk. Zo houden we het samen vol.
Wat leer je (als ondernemers) van de huidige situatie?
Ik blijf redelijk rustig. Als franchisers schakelen we snel naar het nieuwe normaal. Ik overleg meer en frequenter met collega-franchisers. Ik heb geleerd vooruit te denken. En vooral niet achterover te leunen!
Hoe zie je de toekomst?
Over de komende maanden maak ik me geen zorgen. Verder kijk ik niet vooruit. We hebben nu een acceptabel evenwicht gevonden. Ik verwacht wel een omzetdip zodra de horeca weer opent maar dan gun ik de horeca van harte. Daarnaast zal online boodschappen doen normaler worden.