Kocht u onlangs een nieuwe matras bij één van de betere beddenspecialisten? Dikke kans dat het binnenwerk afkomstig is van Radium Foam BV. Dit Maastrichtse bedrijf produceert op duurzame wijze binnenwerken voor matrassen, kussens en toppers en verscheept deze producten wereldwijd.
Waarom is Radium Foam BV partner van IMMENS?
Omdat het leerzaam is ervaringen te delen met medeondernemers. Je hoort van anderen wat zij doen op het gebied van MVO en kunt dit vervolgens vertalen naar je eigen bedrijf. Je wordt als bedrijf getriggerd: Hé, daar liggen ook nog mogelijkheden!
Hoe is MVO geïntegreerd binnen jullie bedrijf?
We werken onder andere samen met Podium24. Via dit MVO-platform werd in 2017 een kandidaat bij ons geplaats met een tijdelijk contract en jobcoaching. Deze collega is enorm gegroeid. Hij heeft inmiddels een vaste aanstelling en een heftruckrijbewijs. Zijn jobcoach heeft hij gedag gezegd. Deze gewaardeerde kracht is flexibel inzetbaar op diverse afdelingen.
Wat betekent de uitbraak van het coronavirus voor Radium Foam?
We zitten in de meubelindustrie, deze business is op dit moment booming. Mensen gaan niet op vakantie maar knappen de slaapkamer op en kopen een nieuw matras. Voor ons betekent het dat we het enorm druk hebben. Het is een uitdagende periode.
Waar loop je tegenaan sinds de uitbraak van de crisis?
We kunnen de vraag niet bijhouden. Daarnaast is de beschikbaarheid van grondstoffen en transport een probleem. De wereldwijde logistiek is in de war geschopt. Voor containers worden tegenwoordig woekerprijzen gevraagd.
Zijn er dingen die je anders gaat doen wanneer de coronacrisis voorbij is?
Qua werk niet zo gauw, maar privé wel. Voor corona was ik als vrijwilliger actief voor verschillende organisaties. Door corona kwam dat stil te liggen en bracht ik veel tijd door met mijn gezin. Het heeft me doen beseffen wat echt belangrijk is in het leven en doen nadenken over de vraag waar mijn prioriteiten liggen.
Wat wil je andere werkgevers/ondernemers/IMMENS-partners meegeven?
Zorg dat je klaar blijft voor de toekomst en kijk welke kansen er zijn. Onderzoek waar je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen je bedrijf kunt plaatsen. Of welke werkzaamheden je kunt uitbesteden, bijvoorbeeld aan een leerwerkbedrijf. Als je groeit, worden die kansen steeds groter.
Hoe zie je de toekomst?
We bereiden ons voor op een dip wanneer de coronacrisis eindigt. Consumenten willen dan reizen en hun geld aan andere zaken besteden. Maar die ontwikkeling baart me geen zorgen. We groeien hard en zijn bezig met vernieuwen. Dat willen we graag zo volhouden.
En wat wil je bedrijven meegeven die (nog) geen lid zijn van IMMENS?
Kom naar keer naar een bijeenkomst en laat je inspireren! Hoor van collega-ondernemers hoe het in de praktijk werkt.